Eftersom jag tycker om mat och mycket av de forskningsresultat som presenteras i media handlar om just mat på olika sätt, så tänkte jag börja med ett återkommande blogginläggstema. Tanken är att sammanfatta de olika dietforsknings-resultat som kommit i pressreleaser och olika dagstidningar under veckan. (Kanske inte blir varje vecka, men nån gång då och då i alla fall).
Under veckan som gått har man kunnat konstatera att nötter kan vara bra för hälsan på flera olika sätt. Pistagenötter är bra för hjärtat dels för att det sänker det dåliga kolesterolet, men även för att det kan minska kroppens reaktion på stress. En diet med ett par nävar pistagenötter om dan visade sig minska kvoten dåligt kolesterol/bra kolesterol och även minska effekten av olika typer av stress på blodtrycket. I en annan studie har man sett att macadamianötter har liknande positiva effekter på kolesterolet som mandel och valnötter. (Dock gjordes jämförelsen mellan en hälsosam diet innehållande macadamianötter med en amerikansk standarddiet, så egentligen kan man inte säga att de goda resultaten berodde på nötterna).
Ämnen som finns i grönt te kan hindra neurotoxiciteten hos proteiner som utsöndras från HIV-virus och som brukar orsaka demens hos HIV-patienter. Studien har gjorts på möss och ämnet är en antioxidant som förkortas EGCG.
Kaffe har tillskrivits en hel del negativa hälsoeffekter tidigare, men nu har det dykt upp forskningsresultat som visar positiva effekter som kanske uppväger dessa, eller till och med helt förändrar synen på kaffets hälsoeffekter. Exempel på sjukdomar vars risk minskar om man dricker kaffe är alzheimers, parkinsons, njursten, gallsten och depression. När det gäller cancer finns många studier på kaffets eventuella inblandning. Tidigare har man trott att kaffe möjligtvis ökar risken för tjocktarmscancer, men nu verkar nya data peka i motsatt riktning. De enda cancerformer där man fortfarande tror att kaffe kan öka risken är leukemi och magcancer.
I en studie på råttor har man sett att körsbär sänker det totala kolesterolvärdet, blodsockernivån och minskar fettinlagringen i levern. Råttorna fick en kolhydratrik diet utan några körsbär eller med 1 eller 10% "körsbärspulver". Både 1% och 10% körsbär gav positiv effekt. Om effekten är liknande för människor är en diet innehållande 1% körsbär ganska rimligt, jämfört med vissa andra djurstudier där man sett positiva effekter av olika dietfaktorer, men där mängden varit helt orimlig för en människa att få i sig.
För att fortsätta på temat positiva effekter så har ägget fått en hel del positiv uppmärksamhet den senaste veckan. En studie visar att överviktiga kvinnor som äter två ägg till frukost och en viktminskningsdiet går ner mer i vikt än de som åt en "bagel-frukost" med samma kaloriinnehåll tillsammans med viktminskningsdieten. Det var dock ingen skillnad i kolesterolvärde mellan dessa två grupper. Dessutom har man upptäckt att ägg innehåller ett ämne som heter kolin som är viktigt för hjärnan och minnet. I en amerikansk studie var det bara 10% som fick i sig den rekommenderade dagliga dosen av kolin. Den rekommenderade dagliga dosen enligt amerikanska livsmedelsverket är tydligen kring 400 mg/dag för kvinnor och 500 för män. Två ägg innehåller hälften av det, så mycket ägg blir det för att få i sig den dagliga dosen!
På svenska livsmedelsverkets hemsida finns inget rekommenderat dagligt intag av kolin, dock står det på finska livsmedelssäkerhetsverkets hemsida att: "Eftersom kolin inte är ett essentiellt näringsämne, har inga intagsrekommendationer fastställts för kolin". Så ta den amerikanska rekommendationen med en nypa salt! ;)
Ett passande recept för helgen?
Andra bloggar om: vetenskap, forskning, mat, nötter, ägg, kaffe, körsbär, te, recept
fredag, maj 04, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Kul idé, och en substantiell lista :)
Glöm för övrigt inte att kaffet också lär vara åtmistone USA:s största källa till antioxidanter (det ligger nog rätt bra till även för svenskar). Fast det är väl främst för att det konsumeras stora mängder av det... (källa)
Ja, det är sant. Kaffe är en större källa till antioxidanter än te och frukt enligt den här studien t ex. Där verkar det vara en kombination av mängd antioxidant per "portion" och konsumtionsfrekvensen som gör att kaffe hamnar i topp.. Om man bara tittar på parametern mängd antioxidant per portion så är dadlar mest rik på antioxidanter.
Skicka en kommentar